پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
04 تير 1401 - 18:59
تحلیل اظهارات موهوم پمپئو در قبال جمهوری اسلامی ایران

هراس از انتقام

فعالیت تیم تروریستی ترامپ افزایش یافته است؛ آنان در هنگامه تاخیر تصمیم­سازی کاخ سفید بستر را برای فعالیت بیشتر مهیا دیدند.
نویسنده :
حسین ماه نشان
کد خبر : 12070

پایگاه رهنما:

فعالیت تیم تروریستی ترامپ افزایش یافته است؛ آنان در هنگامه تاخیر تصمیم­سازی کاخ سفید بستر را برای فعالیت بیشتر مهیا دیدند. فعالیت هزینه­ساز برای انسانیت. حالا نوبت «مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق دولت ایالات متحده آمریکا رسیده است تا همانند ترامپ اظهارات خلاف واقع در قبال جمهوری اسلامی ایران بیان کند. وی در جریان گفتگو با شبکه سعودی العربیه به بیان ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت. وی با اشاره به حمایت های جمهوری اسلامی ایران از گروه های مقاومت در سطح منطقه گفت: «ایران از حزب الله و حماس حمایت مالی می کند. وزیر خارجه سابق آمریکا در عین حال، از گروه های مذکور به عنوان گروه های تروریستی یاد کرد!» و مایک پمپئو در مصاحبه با شبکه العربیه به دفاع از اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی پرداخت و مدعی شد: «برخی می‌گفتند که اگر ژنرال سلیمانی را ترور کنید، جنگ اتفاق خواهد افتاد. با این حال، ما چنین کاری کردیم و جنگی هم رخ نداد!» وی در رابطه با انتقام گیری ایران از عاملان ترور شهید سلیمانی نیز گفت: «ایرانی‌ها تلاش دارند مقامات کنونی آمریکا را متقاعد کنند که آنها مانند امثالِ من رفتار نکنند. این شیوه همیشگی آنها بوده است. در واقع، آنها به واشنگتن پیام می‌دهند که مراقب رفتارتان با ما نباشید، شما را می کُشیم!» او تصریح کرد که اگر همچنان به عنوان وزیر خارجه آمریکا فعالیت می کرد از انتقال پول به ایران جلوگیری می کرد. پمپئو در ادامه ادعاهای خود گفت: «به شما اطمینان می­دهم هر یک دلاری که به دست حکومت ایران برسد نه تنها زمان لازم برای دستیابی به مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته ای بلکه ظرفیت ساخت آن را نیز سرعت می بخشد.» وزیر خارجه سابق آمریکا گفت زمانی که او در دولت ترامپ فعالیت می کرد، آنها «در آستانه یک موفقیت بزرگ» بودند و ذخایر ارزی ایران از  ۹۶ میلیارد دلار به ۴ میلیارد دلار رسیده بود. وی ادامه داد: «کارزا تحریم‌ها فقط چند ماه بود که شروع شده بود. به خاطر دارید، ما [دولت ترامپ] پس از گذشت دو سال از آغاز فعالیت از برجام خارج شدیم. ما تحریم های حداکثری را حدود دو سال اعمال کردیم. ما معافیت‌ تحریمی را برای مدت طولانی‌تری اعطا کردیم.بنابراین خود تحریم ها حدود  ۱۷ ماه بود که برقرار شده بود.» در برابر این اظهارات موهوم سطح تحلیلی را در دو بخش اصلی مطرح می کنیم.

  1. واکنش­ها به این گزاره­های خاص و غیراخلاقی با محوریت هراس تیم ترامپ از وضعیت «انتقام» ایران و چگونگی آن بود. از سوی دیگر گردان های حزب الله عراق در بیانیه ای در واکنش به اظهارات اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا اعلام کرد: حقایق جنایت بزرگی که دولت شر یعنی آمریکا علیه فرماندهان پیروزی «شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس» در فرودگاه بغداد مرتکب شد، هر روز روشن تر می شود و حلقه های خیانت و توطئه برخی عناصر کرد و همچنین برخی شخصیت های امنیتی عراق که در راستای منافع آمریکا در داخل فرودگاه مشغول فعالیت هستند و در جنایت های این کشور علیه ملت عراق نیز دست داشته اند را برملا می­کند. در این بیانیه آمده است:«اطلاعاتی که مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین و جنایتکار آمریکا در خصوص جنایت ترور فاش کرد، بیانیه ها و مواضع سابق گردان های حزب الله را تایید می‌کند و نشان می دهد که متهم کردن مدیر و برخی عناصر سازمان اطلاعات عراق به دست داشتن در این جنایت از سوی این گردان ها درست بوده است.»همچنین گردان های حزب الله عراق در بیانیه خود آورده است: «این رسوایی، دستگاه قضایی شجاع عراق و نمایندگان آزاده مجلس این کشور را در برابر یک مسئولیت مهم قرار می دهد تا در این راستا تحقیقات فراگیر انجام دهند و حلقه های این جنایت و شرکت کنندگان در آن و نقش مزدوران سفارت آمریکا در مدیریت عملیات ترور و جاسوسی علیه ملت قهرمان عراق را شناسایی کند و همه این امور نقض قوانین بین‌المللی به شمار می­رود.»
  2. در حوزه پاسخ سیاسی محوریت ترسیم چگونگی پاسخ تاکتیکی و راهبردی به تیم ترامپ است. در این راستا باید رفتارپیشنهادی تحلیلگران برجسته را مبنا قرار بدهیم. هادی سیدافقهی در همین راستا نوشت: «پمپئو تلاش زیادی کرد تا خود و کشورش را قهرمان معرفی کند، درحالی‌که به تمثال «شکست مطلق» در برابر جمهوری اسلامی تبدیل‌شده است. او افزون بر اینکه در اجرای راهبرد «فشار حداکثری» ناکام بود، در مناصب گذشته خود ازجمله در مقام ریاست سازمان سیا نیز توفیقی علیه ایران نداشت و چیزی جز خفت، عاید وی و رؤسایش نشد. وزیر خارجه سابق آمریکا به مدت یک سال (از ژانویه ۲۰۱۷ تا آوریل ۲۰۱۸) ریاست «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا»‌ (سیا) را بر عهده داشت و در طول این مدت به فرمانده وقت سنتکام تأکید کرده بود از تروریست‌های تکفیری در عراق و سوریه حمایت کند تا به این دو کشور مسلط شوند. وی در واقع از سردار آسمانی حاج قاسم سلیمانی کینه‌ای دیرینه داشت چون مانع از پیشروی تکفیری‌ها در شامات شد و به همین علت بود که بلافاصله پس از ترور حاج قاسم، ویدئوی حاوی هلهله و شادی از جماعتی اجیرشده را به اشتراک گذاشت.» و مهدی جهان‌تیغی پیرامون پاسخ راهبردی ما نوشت:«در مورد هدف راهبردی، روش ایران مجموعه ای از روش های امنیتی، سیاسی و عملیات روانی و تحمیل جراحت های امنیتی به آمریکایی ها بود که شرایط ماندن دولت آمریکا در منطقه را روز به روز سخت‌تر کند. در این روش ایران بخش بزرگی از منطقه، از افغانستان، سوریه و عراق تا یمن، فلسطین و... را به لحاظ امنیتی، روانی و سیاسی برای آمریکایی ها دردآور و داغ کرد تا زمینه خروج تدریجی آمریکا از منطقه شتاب بیشتری بگیرد. ایران همچنین بعد از شهادت حاج قاسم، به طرز کم سابقه ای توان نظامی و عملیاتی گروه های مقاومت در سرتاسر منطقه را افزایش داد و با این کار عملا نقاط دردناک در منطقه را برای آمریکایی ها افزایش داد و از این طریق شاخص نفوذ منطقه ای خود را نیز افزایش داد. امروز معادله راهبردی منطقه به نفع ایران است، تروریست های اجاره ای غرب در سوریه آخرین مراحل نابودی خود را تجربه می کنند. داعش نه تنها در عراق از بین رفته بلکه علی رغم کارشکنی ها، دولت های شیعی اداره کننده اصلی عراق هستند و حشدالشعبی قوی تر از گذشته شده است. عربستان به عنوان یکی از اصلی ترین شرکای آمریکا در منطقه، در برابر یمن مجبور به پذیرفتن آتش بس و تحمل صدها میلیارد دلار خسارت مالی کمرشکن شده و انصارالله میزان تاثیر راهبردی خود را در منطقه افزایش داده است. در لبنان و فلسطین نیز حزب الله و حماس معادلات کم سابقه ای را در نبرد صهیونیست ها – شریک راهبردی آمریکا در منطقه- حاکم کرده اند که حتی با قبل از شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز قابل قیاس نیست.»

ارسال نظرات